“Angeline, wij willen trouwen in dezelfde stof, in het wit en we willen graag dat jij dat voor ons maakt.”
Daar zeg ik geen nee tegen natuurlijk!
Eervol ook want twee outfits maken voor dezelfde bruiloft, dat schept veel verantwoordelijkheid.
Ideeën waren al bovengekomen en de inspiratiebronnen waren “The Great Gatsby” en “Queen of the South”.
Hoe leuk is dat!
Stijlvolle en stoere ontwerpen zijn het geworden, compleet passend bij het paar.
In de collage geheel links is een afbeelding te zien van het ontwerp op de tekeningen, met aan het rek de toiles en de patronen.
Toiles zijn de katoenen pasmodellen, naar aanleiding van de individuele papieren patronen.
In het midden is het paskamergordijntje dicht voor het “tataah-effect” (altijd leuk) en geheel rechts de “ready to wear” resultaten, die ik in dit blog verder uitleg.
Uitgangspunten waren de stof en de kleur, die moest wit of offwhite zijn.
Maak je gebruik van zuiver wol dan is het effect nooit hard kunstwit. Het gaat dan altijd naar de zachte kant roomwit.
Omdat het ook een stoer herenkostuum betrof, was de meest logische keuze een gladde wollen stof met wat body die niet teveel doorschijnt.
Dat is ook zoiets, wit voor een kostuum is niet makkelijk maar dat was toch geen probleem, ik had de perfecte stof al in de collectie.
Om het geheel wat te breken met een kleuraccent, dachten we aan of een print of een kleurtje….
Het werd een kleurtje, uni wel te verstaan in beige-gouden zijde.
Als water valt deze stof en maakt een perfecte match met de matte gladde wol.
Voor de bruid was in eerste instantie alleen een robe-manteau gewenst maar het idee om het los te koppelen, viel in de smaak.
Zo komen er meer combinatiemogelijkheden tevoorschijn na de bruiloft.
Tijdens het proces van passen ontstaan ook nieuwe ideeën, die meteen daarna werden verwerkt.
Zo groeit een ontwerp totdat het helemaal top en iedereen tevreden is.
De robe-manteau laat door de schuine belijning aan de voorzijde, het geborduurde jurkje daaronder goed zien.
Het model is aan de voorkant korter dan aan de achterzijde.
Daar is nog extra wijdte op zoomhoogte verwerkt, voor een superelegant dansend effect.
Omdat de bloemetjes van de kleine pailletten van de jurk, verhoginkjes op de mantel lieten zien, is daar de stof extra geborduurd.
Dat zie je pas tijdens het proces, er komen altijd verrassingen om de hoek kijken.
Maar juist daardoor is het uiteindelijke ontwerp nóg mooier geworden dan van tevoren bedacht.
Het geborduurde jurkje valt als een geheel om de bruid heen.
Je ziet geen naden, het is onzichtbaar waar de stof begint en waar het eindigt.
Alles moet met de hand worden geborduurd want met een machine krijg je dit effect nooit voor elkaar.
Ware het niet dat je alle naalden breekt en de machine aan gort helpt.
De binnenkant van het jurkje is van dubbele beige-gouden zijde. Een laagje waar de pailletten op geborduurd zijn en een laagje als “voering”.
En de clutch natuurlijk, ontworpen met alle materialen bij elkaar.
Zo heb je na de bruiloft nog veel plezier van alle items.
Een herenkostuum in het wit, daarbij moet je altijd voor ogen houden dat het een stoer kostuum blijft, passend bij de persoon.
Door de uitgekiende belijning, brede robuuste revers en een niet te smalle pantalon, blijft het een mannelijk geheel.
Het beige-gouden zijden overhemd, vest en plastron (dat is een brede stropdas) geven de juiste uitstraling aan het geheel.
De grapjes in het knoopsgat van de rever en de manchet knopen van het overhemd, die zijn natuurlijk demontabel en te voorzien van eigen accessoires.
Na de bruiloft kan het kostuum gedragen worden met een mooi overhemd, of met een dunne coltrui, ook fraai.
Bij wit/offwhite past eigenlijk alles.
Of je draagt het kostuum los van elkaar, bijvoorbeeld met een ander jasje of pantalon.